Pages

Gornji oglas

Monday, April 8, 2013

Bu Bir Cevap Postudur..

Sevgili okuyucularım, bugünkü gündemimiz çok farklı olacaktı ama dün gelişen bir olay gidişatı tamamen değiştirdi ve beni bu postu yazmaya yönlendirdi. 



Hatırlarsanız 6 Kasım 2012 tarihli postumda Deniz Berdan 'ın giydiği elbisenin Balmain 'in 2012 Fall koleksiyonunun ana temasını oluşturan Fabergé yumurtalarını "çağrıştırdığını" yazmıştım. Bu konu hakkında epey tartışmış ve yazılan 100 kusur yorumlada düşüncelerinizi benimle paylaşmıştınız. 

Balmain 2012 Fall

Geçtiğimiz cumartesi günü Akşam gazetesinden Nevra Gömdeniz 'e verdiğim röportajda da bu konu sorulmuştu ve postumdakine paralel şekilde cevabımı vermiştim.. Gerekli tüm linkleri post sonunda bulabilirsiniz.

Dün ise Deniz Berdan blogunda bir post yazarak bana söylediklerimin doğrultusunda cevap vermiş. 

Kendi kelimeleriyle devam ediyorum. Bir şeyi eleştirmek için illa ki tarih bilgisi ya da tasarım okumak gerekmiyor. Yani kendi ifadesiyle Tudor işçiliğin hangi tarihlerde kullanmaya başlandığını ya da arada kimlerin tasarımında bu işçiliğe yer verdiğini bilmek gerekmiyor. Önümde bir tasarımcının koleksiyonuna kattığı bir elbise ve bu elbisenin aynı sezon içinde delicesine "çağrıştırdığı" bir Balmain koleksiyonu varsa eleştirmek için fazlasıyla yeterli malzemeye sahibim demektir. Hiçbir zaman kullanılan malzemenin ya da işçiliğin sadece Balmain 'e ait olduğunu ya da buluşu olduğunu söylemedim. Söylediğim Balmain 'in Fabergé yumurtalarının motiflerini moda arenasında patlatması ve trend yapması ve Deniz Berdan 'ın elbisesinin Balmain koleksiyonunu çağrıştırdığı hatta çok benzediğidir. 


Dediğine göre Alexander McQueen 'de de bu sezon aynı işçiliği görüyormuşuz. Bir Balmain 'in koleksiyonuna bakıyorum bir de Alexander McQueen 'in ve ne tuhaftır ki aynı malzemeler ve işçilik kullanılmış olsa bile arada herhangi bir ilk bakışta sezilen benzerliği göremiyorum. Ustalık dedikleri de böyle birşey olsa gerek. Koleksiyonların belli bir teması ve ilham aldıkları dönemler olur ve bu açıkça belirtilir. Deniz Berdan alaycı bir şekilde Balmain 'e sordular mı acaba Tudor 'lardan mı esinlendi diye yazmış ama yok işin aslı sandığı gibi değil. Tudor döneminden ilham alan Balmain değil Alexander McQueen. Lisa Armstrong yazısında bunu etraflıca ele almış okuyabilirsiniz. Balmain 'in ana teması ve işçilik referansı değerli taşlarla süslü 19. yy Fabergé yumurtalarıdır. 

Tasarımcılıkta bin tane desen, tema, malzeme, işçilik seçeneği varken birini seçip o seçtiği de 6 ay önce moda dünyasında yeniden diriltilip çığır açmışsa daha neyin cevabı için uğraşılır ki !


Zara 'nın her sezon büyük markaların trendlerinden yola çıkarak koleksiyon hazırladığını biliyoruz. Benim gözümde Deniz Berdan 'ın tasarladığı elbisenin de bundan farkı yoktur. Kendisi de zaten Zara 'nın Balmain koleksiyonundan kopya edilen ceketi de giymiştir ki bir tasarımcının bunu bile desteklemiş olduğunu görmek kendi başına skandaldır. Hatta daha tasarımcı olmadığı zamanlarda DIY adı altında Mark Fast tasarımlarını yorumlaması da hala hafızamda. 

Tasarımcının özgün olanı makbuldur. Koleksiyonun çağrışım yapmayanı değerlidir. Tasarımcının eleştiri yapıldığında bu tarz bilinçsizce eleştiriler sektöre zarar veriyor diyeni değil de bu tarz eleştiriler sektöre yararlıdır orjinal olmayı kamçılar diyeni makbuldur. 

Kendisi bir tasarımcı olmasaydı zaten bu cevabı da vermezdim. Bütün sorunda bu ya. Bir "tasarımcıdan" bahsetmemiz ! 

* 6 Kasım 2012 tarihli postum için TIKLA
* 6 Nisan 2013 tarihli Akşam Gazetesi Röportajım için TIKLA
* Deniz Berdan 'ın blogunda röportaj sonrası bana verdiği cevabı okumak için TIKLA

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.